donderdag 9 maart 2017

De kleuren van Dick Bruna

Het eindresultaat wordt in het werk van Dick Bruna bepaald door de primaire kleuren rood, geel en blauw en een paar mengkleuren. Het zijn vrolijke kleuren, omdat ze mij helpen de grijze sleur van het dagelijkse leven te doorbreken. Niets zo mooi als een wereld vol kleur. Daarom is de lente ook zo’n prachtig seizoen. Die kleuren zijn voor kinderen herkenbaar en aantrekkelijk.
Geloven wordt voor mij bepaald door de primaire kleuren. De sleur van het leven legt een grauwheid over het bestaan die moeilijk te doorbreken is. Vooral als de zon zich langere tijd niet laat zien besluipt mij het gevoel dat het leven eentonig is en saai. Totdat ik me realiseer dat God er altijd is en dat het eerste, primaire levensgevoel de zekerheid kan zijn dat God er altijd voor me is. Dan komt er weer wat kleur in het leven.

De veertigdagentijd is bij uitstek de tijd om hier bij stil te staan. De rust en inkeer laten zien dat het leven soms zwaar en betekenisloos is om vervolgens met Pasen uit te barsten in een breed palet van kleuren. Het zal niet voor niets zijn dat Pasen rond het begin van de lente valt. Net zo kleurrijk als de kleuren van Dick Bruna

Geen opmerkingen:

Een reactie posten