woensdag 10 juni 2015

Ik ben een tomaat

Al jaren probeer ik cherry tomaatjes te kweken. Ik begin meestal in februari met het zaaien van de plantjes. Dat doe ik in huis, achter glas. Binnen een paar dagen zijn de zaadjes ontkiemt en ontstaan er planten. Half mei (officieel na de ijsheiligen) gaan de planten naar buiten. Meestal komen ze in potten terecht. Ik zet ze lekker diep, want tomaten gaan dan extra wortels maken. Daardoor groeien ze harder en maken ze meer tomaatjes. Na nog een paar maanden van opbinden, dieven (de extra aangroei waar de bladeren aan de steel zitten weghalen) en het weghalen van het teveel aan bloemen, zijn daar de eerste tomaatjes. Met geen gekochte tomaat te vergelijken. Die groeien in kassen en krijgen op een andere manier zonlicht. Deze hebben lang in de volle zon gestaan en daardoor zijn ze heerlijk zoet geworden.
God is de zon van ons leven. Wij moeten zorgen dat we in zijn aanwezigheid zijn. Niet even, want dan lijken we op tomaten uit de kas. Best lekker, maar niet die diepe, warme smaak van gerijpt in de zon. We moeten Gods aanwezigheid voortdurend zoeken. Hij is de zon van ons leven. Een van de manieren waarop wij dat kunnen doen is door ons leven zo in te vullen als God het bedoelt heeft. De bijbel zegt letterlijk dat dat te maken heeft met zoetheid. ‘Hoe zoet zijn uw woorden voor mijn gehemelte, zoeter dan honing (of tomaat) voor mijn mond’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten