woensdag 18 maart 2015

God lijkt op het waterschap

Deze week zijn er verkiezingen voor het waterschap. Volgens mij is  het de eerste keer dat ik meestem. Best belangrijk, met al dat water in Nederland. Lijkt me trouwens een ondankbare taak. Niemand weet wat ze precies doen. Mensen merken pas op hoeveel zorg en aandacht er nodig is met al dat water als het een keer niet goed gaat. Dan gaan ze piepen, zeuren en klagen. ‘ Als er dan een waterschap bestaat, laten ze dan hun werk doen.’

Als het heel hard regent, dan kolkt het water voor mijn deur een putje in. Het verdwijnt in het riool. Daar wordt goed voor gezorgd. Ik ben blij met al die aandacht om wat overtollig is af te voeren en te laten verdwijnen. Het werk van het waterschap is belangrijk, anders is er geen normaal leven mogelijk.
Dat waterschap en het riool lijken wel een beetje op God. Veel mensen staan amper stil bij wat God doet. Maar als het mis gaat in het leven, dan gaan veel mensen wel klagen: ‘Als er dan een God bestaat, laat Hij dan iets doen.’ En wat God doet lijkt ook wel op het waterschap: wat overbodig is afvoeren. Wat het leven kan verwoesten overwinnen. Het kruis van Jezus is het riool van deze wereld. Maar ja, je moet wel zien hoe God werkt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten