vrijdag 13 maart 2015

De rommel in mijn leven

Voor mijn huis staan vijf grote plantenbakken. De gemeente Nissewaard zorgt ervoor en ik moet zeggen: dat doen ze tegenwoordig best aardig. In het zomerseizoen komen ze elke week  watergeven en zo’n twee keer per jaar loopt er iemand langs die wat onkruid uittrekt en snoeit. Vorige week werd de aarde weer ontdaan van wat er niet hoort te staan. Nu is de aarde weer zwart, naast de plantjes waar de bak voor bedoelt is. Eerder gingen de plantjes elk jaar dood, omdat ze geen water kregen. Door het onderhoud, het schoonmaken en het water geven blijven de planten nu in leven. (Het zou niet erg zijn als er wat minder groen en wat mooiere bloemen in kwamen.)
Zo’n bak lijkt wel op ons leven. Het heeft onderhoud nodig. De rommel moet opgeruimd worden, er moet genoeg energie zijn om te kunnen leven en wat niet bij mijn leven hoort, kan beter weggesnoeid worden. Het probleem is dat we dat zelf vaak zo slecht kunnen. Ergens mee stoppen gaat nog best aardig (al vinden rokers dat vaak erg moeilijk). Maar de negatieve gevolgen wegsnoeien, dat gaat mijn macht vaak te boven. Ik kan net zo weinig als de potten voor mijn huis. Wie is mijn plantsoenendienst?
Gelukkig is het bijna Pasen. Dat is het feest dat God via Jezus aan groot onderhoud doet. Voor mij een reden om te geloven.

1 opmerking: