woensdag 3 april 2013

Waar is God verstopt?


De bijbel is het boek dat gaat over hoe God met de mensen om gaat. Daarom is het opvallend dat er een bijbelboek is waarin het woord God helemaal niet voorkomt. Alsof hij er helemaal niet is. Raar eigenlijk dat dit boek wel een plekje heeft gevonden in die verzameling boeken die samen de bijbel vormen. Of niet.

Er zit iets moois in, dat zo’n boek in de bijbel staat. Het is mijn ervaring dat het soms erg moeilijk is om iets van God te zien. ’s Morgens sta ik op, ik doe mijn werk en ’s avonds kruip ik weer braaf in mijn bedje. Maar in de tussentijd ervaar in niet voortdurend de aanwezigheid van de Heer. Er zijn tijden dat ik lang niets van hem merk. Zo lijkt het ook in het boek Esther te zijn.

Om in mijn leven meer van God te zien, moet ik anders kijken. Ik moet niet wachten tot ik op losse momenten zie hoe de Eeuwige met mij in contact treedt. Veel handiger is het om te kijken naar de grote lijnen in mijn leven. Dat ik er ben, is een teken van zijn liefde. Dat ik er nog steeds ben, is een bewijs van zijn trouw. Om dat te zien, moet ik eigenlijk een beetje tussen de gewone dagen doorkijken. Precies zoals in het bijbelboek Esther. Als je goed kijkt in dat boek, zie je hoe God er helemaal in zit.

Esther 1:1-9

Geen opmerkingen:

Een reactie posten