donderdag 6 oktober 2016

Ik val in slaap

Ik lig soms op de bank en kan dan plotseling in slaap vallen. Ik houd mijzelf voor de gek dat ik slechts even mijn ogen dicht doe, maar natuurlijk niet echt slaap. Met dat ik dat gedacht heb, ben ik al ver weg. Ik schijn dan zelfs te snurken, maar dat zeggen ze natuurlijk alleen om me voor de gek te houden. Slapen is natuurlijk niet zo handig als ik tegelijkertijd op onze jonge kinderen moet letten. Dat levert mij geregeld het verwijt op van sufheid. Ik kan niet vechten tegen mijn dichtvallende ogen. Het lukt me niet om de wakkere vader te zijn die zijn kinderen voor elk mogelijke gevaar behoedt.

Tegenover mijn slaperigheid staat God, die zelfs niet sluimert. Die kan je beter beschermen voor allerlei vormen van gevaar dan dat mensen zouden kunnen. Slaap is niets voor de enige ware God. Daarom hoef je ook niet bang te zijn zegt de bijbel. Er is een psalm die over het waken van God gaat. Want waar je ook heen moet, God blijft wel wakker. In deze reispsalm wordt dat op vier verschillende manieren onder woorden gebracht. Je zou nog kunnen vergeten dat God echt wakker is. En wie op reis is, die weet hoe belangrijk het is om alert te zijn en niet in slaap te sukkelen achter het stuur. Ik geloof in een wakkere God, zodat ik lekker kan slapen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten