donderdag 3 maart 2016

Wortelkanaalbehandeling

Een paar weken geleden voelde ik mijn kies. Onder een vulling bleek het verder te zijn gegaan met het verrottingsproces. ‘Een lekkende vulling’, wordt dat verhullend genoemd. Hij werd gevuld, maar dreigend werd er al bij gezegd: we weten niet of het is gelukt. Anders is er een wortelkanaalbehandeling nodig. Al snel bleek dat ik mijn kies inderdaad nog voelde. Ik voelde hem steeds meer, tot afgelopen vrijdag het niet meer te doen was. Gelukkig kon de tandarts gelijk een korte behandeling verrichten, maar ik moest gisteren terugkomen voor het echte werk. Woensdagmorgen kwam ik even in de verleiding om niet meer te gaan. Ik voelde niets meer. Maar toch gegaan en bijna twee uur met mijn mond open gelegen en meegemaakt hoe allerlei slangetjes, vijltjes, boortjes, plastics, rubbertjes en uiteindelijk vulmateriaal gebruikt werd. Nu moet het nog herstellen, maar dan moet het goed zijn. Het was een grondige beurt voor deze kies. Het oppervlakkige herstelwerk tot nu toe was niet voldoende.

Het lijkt op het herstelwerk van Jezus Christus. Tot zijn komst probeerde God nog wat van de wereld te maken. Maar steeds meer bleek dat het niet voldoende was. God zelf moest ingrijpen en wat rot en slecht was weghalen. Jezus’ weg naar het kruis is een grondige beurt voor deze wereld. Het oppervlakkige herstelwerk is niet voldoende. 

1 opmerking:

  1. Marinus de Jong3 maart 2016 om 02:37

    In de tijd van mijn wedergeboorte kwam er ook een nieuwe Engelse tandarts op R.burg. Omdat wij nooit of zelden naar een tandarts gingen en er allerlei gebitsproblemen zich aankondigden konden wij gratis gesaneerd worden.
    Hij wilde ons wel opnemen als patiënt in zijn bestand en het gezin werd gesaneerd.
    Bij mijzelf was het slecht gesteld met diverse kiezen, omdat ik er al een paar jaar dagelijks met een paperclip in zat te porren om er allerlei etensresten uit te wriemelen.
    De tandarts moest mij eerst van mijn angsten af helpen en dat deed hij ook voortreffelijk. Heb allerlei zenuw en wortelkanaalbehandelingen gehad en goed doorstaan.
    Een nieuwe tandarts assistente die hem assisteerde zei op een gegeven ogenblik: "He is sleeping" waarop hij antwoorde: No, he is relaxt.
    Maar omdat jij de vergelijking trok met de grote schoonmaak door de Here en het bij mij in de tijd van mijn verandering plaatsvond moest ik hier aan denken. Een nieuw leven, een nieuwe baan en een gesaneerd gebit. En alles nog in goede conditie.

    BeantwoordenVerwijderen