donderdag 24 maart 2016

Paasviering op de Rank

Vanmorgen heb ik twee keer het paasverhaal vertelt aan de kinderen van basisschool De Rank. Dat is prachtig om te doen. Al die aandachtige kinderen die soms hun vinger opsteken omdat ze ook iets van het verhaal kennen. Bij het eerste gebed baden de kinderen zelf al voor de vluchtelingen en de mensen die in Brussel getroffen zijn door de aanslagen. Dat raakte me, omdat ik dacht aan van de week toen ik een van onze jonge kinderen aankleedde. Toen vloog het me ook aan: in welke wereld worden deze kinderen groot?

Heel veel dingen weet ik niet hierbij. Ik snap niet dat God niet anders reageert. Ik snap niet dat kwaadaardige mensen zoveel invloed kunnen krijgen. Ik snap niet waarom regeringen sommige dingen niet samen kunnen oplossen.

Maar een ding weet ik wel: het is goed dat het Goede Vrijdag en Pasen is. Want daar kan je zien dat onze pijn en verdriet aan God niet onbekend is. Zijn zoon kwam naar deze wereld om zelf ten onder te gaan aan terroristen en schuld. Dat is Goede Vrijdag. Dat God zijn zoon stuurt om ons te dragen. Een Goede vrijdag, omdat het voor ons het leven betekent.


Pasen is het nieuwe begin dat God altijd weer wil geven. Ook aan onze kinderen die bang zijn. Doordat Jezus is opgestaan uit de dood kunnen we hoop hebben, zelfs tegenover terreur en angst. Ik ben blij dat het bijna Pasen is en dat ik dat vanmorgen aan al die kinderen mocht vertellen. Ik ben blij met wat Jezus Christus deed. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten