donderdag 19 november 2015

Mijn kale kastanjeboom

Jaren geleden stopte ik een kastanje in de grond. Elk jaar geniet ik van de cyclus van uitkomende blaadjes en bijbehorende  groei van de boom. Vervolgens staat hij een hele zomer vol in het blad. Dan komt de herfst. Afgelopen week zijn de laatste blaadjes eraf gevallen. Nu rest er niets anders dan een stam die uit de grond komt. Het is trouwens bijzonder dat de boom er nog is. Hij heeft ooit een hele zomer voor de deur gestaan en vergat hem water te geven. Wat er toen nog was aan boom verdroogde in de zon. Toen ik het in de gaten kreeg was het te laat en leek er niets van over. Ik zaagde de boom om. Maar tot mijn verbazing liep hij opnieuw uit.
De bijbel vertelt dat wij mensen te vergelijken zijn met een boom. Zoals een boom pas echt kan groeien als hij genoeg water krijgt, zo heeft een mens Gods aanwezigheid nodig. Dat is een mooi beeld: we hebben God nodig. Niet om ons klein te houden, maar om te groeien.
En de kracht van God is nog groter. Zelfs als er voor het oog niets meer is te zien, kan God toch weer nieuwe kansen geven. Ik ben benieuwd hoe hard mijn kastanjeboom volgend jaar groeit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten