donderdag 9 januari 2014

Leve de basisschool

Ik heb respect voor meesters en juffen op een basisschool. Die moeten geduldig zijn. Niet alleen omdat de kinderen voortdurend alle regels overtreden. Dat valt best wel mee. Maar om elke keer weer iets uit te leggen. Dan denk je als juf of meester toch ook wel eens van binnen: ‘dat heb ik nou al zovaak uitgelegd. Dat moet je nu toch wel weten.’  Ik zou het niet kunnen. Elke keer het geduld opbrengen om op een iets andere manier het nog een keer voor te doen. Ik vind het al lastig genoeg om mijn kinderen soms iets voor de tweede keer uit te leggen.

Maar als ik dan iets uitleg aan mijn kinderen, dan zie ik iets wat op de basisschool vaak moet gebeuren. Dat je ziet dat een kind het snapt. Ik werkte een paar jaar op een middelbare school en daar zag je dat soms ook. Maar de tieners die daar rondlopen weten dat vaak beter te verbergen. Het is niet stoer om iets te snappen. Het mooiste is het te zien aan de ogen. Die lichten op. Plotseling lijkt de wereld weer iets overzichtelijker. Dat moet toch elke keer een prachtige ervaring zijn op de basisschool. ‘ Gelukkig is een mens die wijsheid heeft gevonden, een mens die inzicht wint.’ Zo zegt de bijbel het in Spreuken 3:13

1 opmerking:

  1. Leuk stukje, erg herkenbaar! Een eerbetoon aan alle juffen en meesters op de basisschool.. Corry

    BeantwoordenVerwijderen