woensdag 16 december 2015

Kerst is Gods wasmachine



Bij ons thuis wordt soms gemopperd: ‘ik kan er niet tegenop wassen.’ Vooral de zaterdag is berucht. Als de wasmand ’s morgens bijna helemaal leeg is, dan is hij aan het einde van de dag overvol. Dat komt allereerst door het sporten, maar ook omdat er op zaterdag wel eens een kamer wordt opgeruimd waarbij uit allerlei hoeken en gaten vieze kledingstukken tevoorschijn komen. Vaak zouden die op maandag al weer schoon moeten zijn.
De wasmachine is ondertussen aan vervanging toe. Geregeld hoor ik de klacht dat het niet meer echt schoon wordt of dat hij niet genoeg centrifugeert.  Het is een enorme klus om voor zeven mensen de was bij te houden. Het is niet alleen het wassen dat tijd kost. Ook het ophangen, vouwen en in de kast leggen kost heel wat tijd. Hoe zouden ze dat vroeger gedaan hebben?, vraag ik me weleens af. Toen er nog met de hand gewassen moest worden.
Misschien denkt God ook weleens: ‘ik kan er niet tegenop wassen.’ Want wij mensen zijn berucht. We komen zomaar problemen tegen die we ver weg hadden gestopt. En hoe moet je dan verder, als God er niet zou zijn? En dan heb ik het nog niet eens over oorlogen. Wie ruimt de rommel van de mensen op? Wie wast er schoon?
Kerst is dat Gods wasmachine nooit aan vervanging toe is. Want Jezus is de vrede van God. Hoe groot je onvrede ook is, er gebeurt iets mee als God ermee aan het werk gaat. Er wordt gewassen en het blijft schoon. Kerst is Gods wasmachine.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten