woensdag 13 mei 2015

Leuk: mensen trouwen


Een van de leukste dingen van het werk van een dominee is de inzegening van een huwelijk. Een huwelijk wordt gesloten in het stadhuis, maar daarna komen stellen een zegen over hun huwelijk vragen (in deze streken door oudere generaties vaak ‘overtrouwen’ genoemd). Het zijn gezellige kerkdiensten. Iedereen is blij. Wat er ook mis gaat tijdens de diens, niemand stoort zich eraan. En het is altijd leuk om het bruidspaar te bekijken. Stiekem hoop ik natuurlijk dat er wel even gehuild wordt in de dienst. Mensen willen God danken voor hun huwelijk en tegelijk vragen of God met hen mee gaat op de reis die voor hen ligt. Deze week bof ik. Ik mag in totaal drie huwelijken inzegenen.

Voor mij is het huwelijk iets van God. Mensen denken vanuit zichzelf vooral aan wat iets oplevert. Denken aan wat ze er mee opschieten. Liefde en het eruit voortkomende huwelijk gaat allereerst uit van wat je de ander kan geven. Daarin laat getrouwd zijn iets zien van God. Want Gods eerste gedachte is ook niet wat het hem oplevert. Hij wil alleen maar geven. Daarom wordt God ook liefde genoemd. Niet alle liefde is God, maar God is wel liefde. Gods liefde vergeet zichzelf en richt zich op mensen. Als twee mensen trouwen, zie ik iets van God daarin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten